Ritme/notatie-opdracht



Vandaag gaf ik mijn eerste twee lessen op scholengemeenschap Huizermaat. Ik heb twee klassen; 1 havo/vwo en 1 vmbo/havo. Beide klassen hebben over twee weken hun eerste muziekproefwerk en om ze klaar te stomen hiervoor heb ik een praktische opdracht bedacht over ritmes en noteren van ritmes, n.a.v. de tips van Erzsi;
Ben dus vrijdag naar de Hubo gegaan om 60 stokken te laten zagen van 30 cm en die heb ik de afgelopen dagen voor de tv zitten schuren. AANRADER, het kostte me twintig euro en wat schuurwerk...maar dat was het wel waard!

In de opdracht speelde ik steeds een ritme voor die een hele 4/4 maat duurde, dan speelden de leerlingen het ritme na. Vervolgens speelde ik weer een nieuw ritme (tenminste als de vorige door iedereen goed en gelijk gespeeld werd). We bleven dus in de flow en dat maakte het voor mij en de leerlingen heel leuk om te doen.
Na een tijdje leuk ritmes spelen, koos ik twee ritmes uit en die liet ik de kinderen op papier noteren in een 4/4 maat. Hierbij natuurlijk wat uitleggevend en de ritmes langzaam voorspelen met meetellen.
Na dit theorie-gedeelte gingen we weer lekker in de flow voor- en naspelen, omdat het gewoon zo leuk is om te doen en vooral daarmee af te sluiten.


In de eerste klas ging dit wel goed en was het ook heel leuk om te doen, maar in de manier waarop ik les gaf gingen nogal wat dingen mis:

- ik had geen uitleg gegeven over hoe ze de drumstokken moesten gebruiken en hoe hard ze mochten slaan. Daardoor vlogen de stokken bij sommige kinderen uit de handen, klonk het oerhard waardoor de oortjes gingen fluiten en de buren vast last hadden van onze herrie en sneuvelde er zelfs 1 stok.

- in plaats van alle kinderen de ritmes op papier te laten noteren, liet ik een paar kinderen naar voren komen om de ritmes op het bord te noteren. Hierdoor was niet de hele klas betrokken bij het theoriegedeelte en was ik niet zeker of iedereen de notatie wel goed snapte


In de tweede klas ging het na evaluatie met stagebegeleidster Miranda en stagemaatje Jelmer (die dezelfde opdracht ook uitgevoerd had in zijn klas, waar ik veeeeeeeel van opstak...wat een rust houdt die jongen!) veel beter:

- ik gaf een duidelijke uitleg over hoe de stokken gebruikt moesten worden, de leerlingen gingen daardoor met veel meer respect met het materiaal om en ze speelden zeker 3 keer zo zacht!

-nu liet ik alle kinderen het ritme op papier noteren (ook een leuke is om de kinderen een ritme van het bord af te laten slaan...maar dat voor een volgende keer)



Puntjes waar ik op moet letten:
-rust bewaren wanneer ik onzeker ben, zodat ik niet mijn stem ga verheffen
-duidelijke instructie
-grenzen aangeven (tot daar mogen jullie gaan, maar niet verder want dan...en ook uitleggen waarom)
-aan het begin van de les precies vertellen wat de kinderen qua materiaal nodig hebben




Huizermaat is een fijne school om stage op te lopen. Deze school is speciaal gericht op stagaires en heeft zelfs een stagecoordinator. Op het schoolnetwerk houden alle stagaires hun lesvoorbereidingen, lesevaluaties, beoordelingen en andere ontwikkelingen bij. Je kunt dan dus alles lezen over elkaar en wordt sterk gemotiveerd om je eigen werk te reflecteren en te groeien. De muziekdocente Miranda Koppers, die ook afgestudeerd is op het conservatorium in Utrecht zorgt voor duidelijke evaluaties en beoordelingen. Tijdens en na haar les legt ze aan ons precies uit wat ze doet en waarom ze dat doet. Daar leer je veel van.
Verder geven Jelmer en ik om beurten les. Eerst ik, dan Jelmer, dan hebben we een tussenuur, dan Jelmer en dan ik weer. In het tussenuur hebben we de mogelijkheid om elkaar te reflecteren en om te evalueren zodat we na het tussenuur onze bevindingen meteen weer in praktijk kunnen brengen. Dit is natuurlijk mazzel hebben, maar absoluut praktisch en leerzaam.



Geen opmerkingen: