POP

Mijn persoonlijke ontwikkelings plan!


De aankomende stageperiode wil ik mezelf ontwikkelen in de volgende punten:


1. Mijn stemgebruik.
In mijn vorige stage heb ik gemerkt dat ik mijn stem ga oversturen of i.i.g. te hard ga praten wanneer ik onzeker ben over mijn lesstof of mijn planning.
Hier ga ik op letten en ik wil proberen om mijn onzekerheid op een andere manier kwijt te kunnen, bijvoorbeeld in mezelf (in stilte) of door even een stukje piano, drum of gitaar voor de leerlingen te spelen. Dan worden zij niet onrustig in de tijd dat ik kan nadenken over "hoe nu verder?".


2. Duidelijke instructie.
Ik wil de instructies die ik geef bij mijn les/bij de opdrachten zo helder mogelijk overbrengen, zodat de leerlingen precies weten wat ze te doen staat. Tijdens mijn instructie moet er dan ook tijd zijn voor vragen van de leerlingen.
Dit zal in mijn hoofd en de hoofden van de leerlingen rust geven. (zie mijn visie).


3. Overleg met de docent over het kunnen van de leerlingen.

Iets wat ik op de kennismakingsdag al meteen geinventariseerd heb bij docente Miranda: waar zijn de leerlingen nu, wat kunnen ze al, wat is nog moeilijk?
Ik heb een goed beeld gekregen bij waar de kinderen staan in hun muzikale educatie. Toch verwacht ik dat er nog veel momenten zullen komen waarbij ik niet goed kan inschatten wat de leerling al kan, dan wil ik Miranda vragen om mij te helpen hierbij.


4. Groepsindeling.
Wanneer we in groepjes gaan werken, wil ik van te voren een groeps-indeling maken. Hiervan wordt alleen afgeweken als een leerling, ik of een impuls mij ervan kan overtuigen dat het beter anders kan. Ik vind dat de leerlingen moeten leren om met zoveel mogelijk verschillende mensen samen te werken, want dat zullen ze straks (na de middelbare school) ook moeten kunnen.


5. Planning
Ik wil een goede planning kunnen maken, die past bij hetgeen wat ik de kinderen wil leren, maar die ook past bij de mogelijkheden tot improvisatie. Ik wil voor dat laatste extra tijd inlassen, zeg maar zo'n 10 minuten. Deze tijd kan dan gebruikt worden voor onverwachte situaties, maar ook voor een beloning (bijvoorbeeld een stukje film of muziek) of een spel. Ik heb gemerkt in mijn vorige stage dat ik die tijd absoluut nodig heb, omdat ik iemand ben die graag inspeelt op de situatie zoals die zich voordoet....waarbij het bijvoorbeeld nuttig blijkt te zijn om even met z'n allen naar een muziekje te luisteren om lekker te kalmeren OF om even een goed stukje te ritmiseren (lekker klappen en bewegen bijvoorbeeld).
Wel is het daarnaast belangrijk dat de leerlijn in acht wordt genomen en dat we toch echt een onderwerp over twee weken moeten afsluiten!


6. Begeleiding
Qua begeleiden op piano of gitaar viel er in mijn vorige stage nog wel wat te wensen over. Door mijn lessen ruimschoots van te voren voor te bereiden, heb ik ook genoeg tijd om mijn begeleidingen voor te bereiden. Door veel zelfstudie en hulp van de desbetreffende docenten op het conservatorium wil ik mij hierin meer ontwikkelen.
Ook hoop ik dat Miranda, als pianist, mij hierin nog wat truukjes kan leren. Zij is erg goed in pianospel gebruiken om de kinderen in bepaalde richtingen te sturen, heel knap!
Door beter te begeleiden, kan ik ook mijn aandacht meer op bijvoorbeeld "de afgeleiden" richten. Of gewoon een uitleg geven terwijl ik doorspeel. Errug nuttig dus!


Nou voor nu zijn dit mijn 6 aandachtspunten.
Binnenkort wil ik weer wat uitgebreider ingaan op mijn credo/visie. Maar dat heeft wat tijd nodig.



Geen opmerkingen: