VMBO3; Speelstuk deel 2
Jaja, de leerlingen waren weer dolenthousiast om aan de slag te gaan met het speelstuk "I still haven't found what I'm looking for". Dit stuk spelen we met de helft van de klas, de andere helft doet muziektheorie met Miranda.
In de eerste helft van de les mochten ze nog oefenen in hun instrumentengroepje met behulp van de werkbladen. Met als tips;
- laat 1 iemand van het groepje tellen, terwijl de ander speelt
- zorg in ieder geval dat je het refrein goed kent
- als je een foutje maakt loopt het nummer gewoon door, dus je zal jezelf dan weer moeten herstellen om weer mee te kunnen spelen.
Na een half uur riepen we alle leerlingen bijeen bij het drumstel om als band te gaan spelen. In eerste instantie alleen het refrein. Wij telden af en bleven meetellen, zodat iedereen goed in de maat bleef spelen.
Dit ging zo goed dat we meteen door konden om het hele nummer door te spelen. Daarbij riepen wij dan af en toe: COUPLET!!! of REFREIN!!!
Om 5 minuten voor tijd kwam de andere helft van de klas binnenlopen om te komen luisteren. Dus: tijd voor een presentatie. De kinderen werden een beetje zenuwachtig van al dit publiek, maar speelden goed! en de drumster gaf zelfs nog een roffel als toegift! Helemaal goed! Echt, hier doe ik het voor!
Het publiek was zo enthousiast dat we volgende week met die helft van de klas ook nog een speelstuk gaan doen, "Wild thing". Helaas hebben we voor hun maar 1 lesuur de tijd i.p.v. twee, dus willen we alleen het refrein doen. Maar dat refrein is natuurlijk zo leuk en pakkend, dat het ook zonder de coupletten erbij een heel leuk speelstuk kan zijn. Gewoon een paar keer herhalen, met misschien wat solo's erin.
Ik heb er nu al zin in!
Eerste klassen; Toets!
De eerste klassen hadden vandaag een toets over hoofdstuk 1 van Intro.
Jelmer en ik hebben in de tussentijd de muzikanten van het VMBO3-speelstuk beoordeeld, op:
- inzet
- samenspel
- samenwerking
- progressie
Van Miranda mochten we naast de cijferbeoordeling ook tips en tops geven, deze worden dan meegenomen door Miranda om op hun rapporten te zetten.
Er zijn 4 eerste klassen, die allemaal een toets hadden dus we hadden nog genoeg tijd om alvast wat ideeen op te doen voor het speelstuk "Wild thing", een leuk inzingblok te maken voor de koorrepetitie van vanmiddag en een lessenserie te maken voor de aankomende 4 lessen van de eerste klassen over hoofdstuk 2 van Intro.
Koorrepetitie musical 'Cabaret'
Ik zorgde vandaag voor de rek/strek/open met die bek/waar zit die ademsteun oefeningen, waarna Jelmer een aantal zangoefeningen deed. Dit ging allemaal behoorlijk goed naar mijn idee. Miranda mailt ons nog wat tips en tops over ons blokje, dus das nog even afwachten.
Het is echt heel tof om met dit koor te werken, ze zijn zo gemotiveerd omdat ze zelf hebben gekozen om hieraan mee te doen. De stukken die ze zingen zijn niet altijd gemakkelijk en dat zorgt voor uitdaging in het lesgeven. Wij helpen Miranda met het zingen en voorzingen van partijen.
Volgende week verzorg ik de zangoefeningen en Jelmer de rek/strek oefeningen. Dan wil ik wat oefeningen gaan doen die sommige passages van de stukken kunnen vergemakkelijken om ze te zingen.
Jeej...leuke dag!!
6 jaar geleden
3 opmerkingen:
hej Renske!
je vroeg in je reactie op mijn blog waarom de leerlingen het raar vonden om die body percussie dingen te doen.
Ik denk dat het vooral ligt aan dat ze het helemaal niet gewend zijn om dit soort dingen te doen. Op het moment dat ik begon met heen en weer stappen keken ze me al raar aan. Toch denk ik dat als je dit stug blijft volhouden en het gewoon vaker herhaald, dat het dan veel beter gaat. Deze weel liet ik ze het in kleine groepjes doen, ze moesten het ook uitvoeren voor de rest van de klas. Nu ging het echt heel erg goed! Dus ik denk dat de nieuwigheid een deel van het probleem was, waarschijnlijk ook samen met een wat chaotische uitleg.
ik hoop dat je er wat aan hebt!
XX
Heyhallo,
Ik heb weer geweldig groot verhaal geschreven op mijn blog, over mijn afgelopen les. Wat ik niet helemaal begreep van je nieuwe blogbericht is: Ik vroeg me af, of de leerlingen van 3 VMBO allemaal een andere instrument bespeelde, of allemaal hetzelfde, en het je ze dan in tweetallen laten oefenen, en toen weer bands gevormd, en daarna het samenspelen geoefend? Of beter gezegd, wil en kun, misschien nog iets dieper ingaan, op hoe je het instuderen hebt aangepakt? Ik ben daar erg benieuwd naar! Groetjes nieco
Hoi Renske,
klinkt als of je een goede afwisseling hebt (lessen en koor). Fijn dat het laatste week zo goed ging en de kinderen enthousiast waren om elkaar voortespeelen (dat is toch een berijkt doel van de visie of?!).
Ik ben het trouens ook met Kiki over jouw vraag na de body percussie eens: Soms zijn er onbekende dingen erst afgeleent maar door steviges herhaalen (als je ervan overtuigt bent dat het een goede doel heeft) levert vaak de gewenste resultaat, dat zij mee doen, vaak ook beter erin worden:-)
Florian
Een reactie posten