3VMBO; speelstuk "Wild Thing"
Vandaag weer een klein klasje van zeven mensen, die binnen 1 les een leuk klinkend speelstukje wilden spelen. Hun klasgenoten hebben de afgelopen twee weken het nummer "I still haven't found what I'm looking for" gespeeld en omdat Jelmer en ik geen zin hadden om met deze nieuwe groep niet weer hetzelfde te spelen, hebben we gekozen om met hun het refrein van "Wild Thing" te spelen.
Waarom alleen het refrein? Ze hebben maar een uur de tijd om de instrumenten goed te leren bespelen en om samen te spelen.
Weer hebben we leuke werkbladen gemaakt voor ieder instrument. De leerlingen konden dus weer lekker zelfstandig aan de slag, waarbij wij een helpende hand boden.
Het ging hartstikke leuk en ze konden na een half uur tijd alweer samengevoegd worden om samen te spelen. Ook dit ging goed, maar we hadden nog best wat tijd over en de hele tijd hetzelfde refreintje achter mekaar spelen is ook niet zo boeiend. Toen koos ik ervoor om tijdens het spelen steeds om de beurt instrumenten uit en aan te zetten; dus een refrein zonder zang, een refrein met alleen gitaar en zang, eentje met alleen bas en drums....zo kwam er wat meer beweging en dynamiek in het speelstuk.
Jelmer kwam nog met het geweldige idee om het optreden van de leerlingen te filmen, zodat ze ook een klinkend resultaat hadden. Nou toen deden ze helemaal hun best!
Ook weer een hele leuke les. Vanaf volgende week geven we 3VMBO geen les meer, dan krijgen ze een andere muziekleraar en kunnen wij ons gaan focussen op onze lessen aan de eerste klassen.
Wel jammer, het is namelijk een enthousiaste en sociale klas, die met veel plezier muziek maken.
Eerste klassen; mijn eerste twee complete lessen!
Nu ben ik die docent, de omgekeerde wereld!
Vandaag introduceerde ik in de eerste klassen het tweede hoofdstuk van Intro.
In het vorige hoofdstuk leerden ze wat een motief is en hoe dat herhaald kan worden in muziek, in dit hoofdstuk gaan ze leren dat er met een motief ook gevarieerd kan worden.
Ik zal niet compleet gaan uitleggen wat ik gedaan heb, een globaal overzichtje:
1. Wat is een motief ook alweer?
2. Wat is variatie (ook in andere dingen; variatie in mensen bv.)
3. Wat is een variatie in de muziek
4. Aanleren van het zingen van "Money money money" van Abba, een liedje uit dit hoofdstuk.
5. Opdrachten maken in het werkboek, n.a.v. de gesprekken over het begrip "variatie" en het gezongen liedje.
Wat ging er goed?
- Ik heb de hele les volgemaakt, had mijn tijd goed ingedeeld; geen opdracht teveel of te weinig en tijd voor speling. Goede planning! En dat voor mijn eerste twee hele lessen!!
- Mijn pianobegeleiding was voor mekaar! Ik kon het liedje goed begeleiden tijdens het aanleren van de melodie en tekst. Een dempingspedaal op je piano is een uitkomst! (anders hoor je niet wat en hoe ze zingen ;).
- Ik had een goede afwisseling gemaakt tussen werkvormen (klassikaal, in groepjes, zelfstandig) waardoor de spanningsboog goed bleef en de leerlingen lekker geconcentreerd bleven.
Wat ging minder?
- STFU!! Ik praatte weer teveel, geef uitleg waar het niet nodig is. Ik heb hier met Miranda over gepraat en we hebben ontdekt dat ik dingen die de leerlingen roepen, dingen die we behandelen en dingen die niet duidelijk zijn teveel op mezelf betrek, waardoor ik de behoefte krijg om uitleg te geven. NIET DOEN! Want het haalt enorm de vaart uit de les, waardoor de kinderen onrustig worden en ik dan vervolgens hun schuld geef van dat ze zo onrustig zijn, terwijl ik zelf ervoor zorg dat ze dan onrustig worden. EEN BELANGRIJK LEERPUNT, iets waar ik waarschijnlijk niet in 1 keer vanaf ben, maar ik ga echt kneiterhard mijn best doen om het onderscheid te leren zien tussen "zijn ze zo onrustig doordat ik dat veroorzaak of door iets vanuit hunzelf" en mijn uiterste best doen om niet de lessen en de omstandigheden op mezelf te betrekken maar op hunnie.
Haha.
- Mijn pulse tijdens het voor- en nazingen moet verbeterd worden, hij moet strakker zijn en ik moet hem duidelijk aangeven (met een vingerknip bijvoorbeeld).
- Ik moet letten op mijn stemgebruik, lekker rustig blijven praten. Niet dat ik niet rustig overkom voor de leerling, of sta te schreeuwen....nee, voor hun kom ik heel relaxed over maar ik merk dat ik zelf op een verkeerde manier ga praten....een manier waarop ik het niet een hele dag volhoud. Dus voor mezelf is het van belang om me constant bewust te zijn tijdens het lesgeven dat ik technisch goed spreek.
Koorrepetitie
Vandaag verzorgde ik de inzingoefeningen voor de koorrepetitie, met de nadruk op voor in je mond zingen;
- ieder kiest zijn eigen toon, lange toon aanhouden en klinkers op verschillende manieren zingen (nadruk op voor in de mond)
- drieklanken zingen op VOE VOE, met veel V en veel voor in de mond werken
- articulatieoefening: 'babbel maar een beetje', 'sinterklaas is jarig' en zomeer
- aanleren van canon 'Cantabileehee', hierbij heb ik ze ook lichamelijke verduidelijkingen gegeven voor de verschillende soorten stemgebruik (contrabas spelen, wandelen, handjes in de hoogte als een kind e.d.)
Dit ging allemaal best goed, de leerlingen deden goed mee en vonden de canon erg leuk, ook het doel om de leerlingen veel voor in de mond te leren zingen is geslaagd!
Tot volgende week!
6 jaar geleden
1 opmerking:
He Renske
STFU hi hi hi....Goede reflectie meid. Als je daar grip op kunt krijgen zul je eens zien wat voor vaart er in de les komt. Het is wel een interessant punt...hoe komt het dat je dat op jezelf betrekt? Betekent dat dat je je eigenlijk nog steeds iets meer leerling dan docent voelt? Vind je dat stiekem ongemakkelijk? Ben je nog bezig met jouw eigen tijd als leerling? Daar heb je zelf best een ingewikkelde tijd gehad...speelt dat nu mee? Allemaal leuke vragen! anyway..goed bezig meid! Veeel leren leren leren!
Een reactie posten