Zoals de titel al aangeeft hebben de leerlingen vandaag zelf een stukje muziek gecomponeerd. Ze zijn nu bezig met motieven en variaties op motieven, dus mochten ze van mij allemaal een variatie bedenken op een gegeven motief. Nou ja mochten, ze krijgen er volgende week een cijfer voor, dus voor sommige leerlingen was het misschien niet een kwestie van mogen.
Hoe ging dit in zijn werk:
* ze kregen eerst een aantal kleine vragen over het motief: welke noten heeft het motief e.d., dit natuurlijk als introductie en als kennismaking met het motief.
* hierna heb ik ze de melodie van het motief aangeleerd en het ritme waarop ze een variatie mochten bedenken. Dit ging met voor- en nazingen en voor en naklappen.
* met de leuke begeleidingcd van de Intro-methode hebben we vervolgens het stukje al zingend en klappend geoefend, zodat de kinderen ook leerden hoe het muziekstukje binnen het kader van begeleiding zou vallen.
* nog even herhaald waar hun compositie aan moest voldoen: ritme mag niet worden veranderd, alleen gebruik van de tonen D, E, F en G, de vorm van het stukje mag niet worden veranderd en schrijf je variatie op in je werkboek (zodat je hem volgende week nog weet).
*Goed vervolgens konden ze op klokkenspellen (met de achterkant van de stokken) oefenen, met als leidraad de begeleidingscd.
Klas 1 Vmbo/Havo
In de eerste klas ging alles behoorlijk goed, ze waren lekker rustig (hun eerste les van de dag!) en gingen erg gemotiveerd aan de slag.
Mijn instructies waren duidelijk, maar soms nog iets teveel van het goeie. Bij het voor- en nazingen legde ik heel veel uit, terwijl ik alles voornamelijk had kunnen DOEN. Dat had dus allemaal veel sneller gekunt, mijn uitleg schepte alleen maar verwarring.
De les verliep verder eigenlijk heel goed, alleen aan het einde van de les was de spanningsboog afgelopen. Op dat moment had ik beter de laatste 5 minuten nog een liedje met ze kunnen zingen. Zo van, even iets anders. Maar ik dacht: ach, het zijn nog maar 5 minuten...dat kunnen ze wel uitzingen. Alleen hun perceptie van tijd is iets anders dan die van mij, dus ze werden een beetje druk. Nou voor de volgende keer wat eerder stoppen dus.
Klas 2 Havo/Vwo
Deze schatjes waren weer eens ongelofelijk druk (hun laatste lesuur), dus ze vergden weer wat extra energie en aandacht. Doordat ik thuis alleen de docentenhandleiding / werkboek / leerboek van Vmbo/Havo heb kwam er regelmatig verwarring over de bladzijdenummers e.d. Dit was stom, ik had beter moeten weten. Want een klein beetje verwarring in deze al zo drukke klas zorgt meteen voor chaos. Nou ik heb ze allemaal lekker aan het werk gekregen hoor en we hebben er verder een hele leuke, gezellige en leerzame les van gemaakt. Maar door de verwarring en daardoor de chaos was het niet voor alle leerlingen duidelijk wat er precies van ze verwacht werd. Tijdens het oefenen van het muziekstuk moest ik daardoor heel veel aandacht geven aan leerlingen duidelijkheid en structuur bieden, waardoor er geen tijd meer over was om de kinderen te helpen met het componeren.
In deze klas zal ik volgende week dus wat meer tijd moeten uitrekken om de opdracht te kunnen afronden en dat is jammer, want dan kan ik niet alle leuke dingen doen die ik bedacht had (volgende week geef ik mijn laatste les). Nou ja, leermomentje.
Gelukkig had ik wel hetgeen wat fout ging in mijn eerste klas kunnen verbeteren in deze klas: ik had tijdens het voor- en nazingen gewoon gedaan en niet uitgelegd. Yes! Ze hadden de melodie en het ritme binnen een minuut te pakken. Waar ik de vorige keer misschien wel een kwartier aan besteed had. Haha, wat een verschil! Zo zie je maar weer hoe uitleg iets simpels heel moeilijk kan maken!
Volgende week
Volgende week geef ik alweer mijn laatste twee lessen op Huizermaat....en ik begon de kinderen net te leren kennen. BOEHOEHOE....zooooooo jammer dat stage maar zo kort is. Ik ben van plan om i.i.g nog even lekker met ze te gaan tafeldrummen en waarschijnlijk nog een filmpje te maken van hun mooie gezang bij "Money, money, money". Dan kunnen ze die straks op Youtube bekijken en terugdenken aan hun geliefde stagaire HAHA.
Ook wil ik nog even tijd uitrekken om de leerlingen in hun tafelgroepje een tip en een top voor mij te laten bedenken. Goed voor hun, maar vooral goed voor mij als beginnend docent ;).
6 jaar geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten