Zo, het is alweer een tijdje geleden dat ik op mijn blog heb geschreven. Er komt dan ook zoveel werk kijken bij het schrijven/maken/regiseren/organiseren van zo'n hele musical!!! Ik hield geen tijd meer over om mijn blog bij te houden.
Nu heb ik dan toch maar even een momentje genomen om jullie op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen.
Les 5 22 April 'Video-opnames'
Vorige week hebben de Daantjes (hoofdrollen in de musical) tekst ingesproken op video. Toen ik het thuis bekeek kwam ik erachter dat het toch nog niet helemaal op de film was gekomen en heb ik aantekeningen gemaakt van hoe ze het beter zouden kunnen doen. We beschouwen vorige week dan maar als een goede oefening.
Vandaag heb ik dan ook de hele les besteed aan de Daantjes, zodat de beginscene op video goed erop kwam. Ook heb ik met de Daantjes het openingslied geoefend (daarin zingen zij alledrie solo) en heb ik ze persoonlijk gecoacht om beter te zingen en te acteren.
Wederom heb ik de techniek van complimenteren en niet de negatieve dingen benoemen toegepast, dit werkte goed. De kinderen durfden zichzelf veel meer te geven in het openingsfimpje en -lied. Wel heb ik ze opbouwende kritiek gegeven om ze te stimuleren om het steeds beter te doen.
Les 6 6 Mei 'Hele openingsscene repeteren'
Vandaag heb ik met alle kinderen de hele openingsscene doorgenomen.
Allereerst hebben we met zijn allen gekeken naar de video die ik met de Daantjes had opgenomen. Die moest natuurlijk wel vijf keer gedraaid worden voordat de kinderen er met een serieus oog naar konden kijken, want wat is het grappig om jezelf of je vriendjes op video te zien!!!
Vervolgens zijn de kinderen in groepjes verschillende stukjes van de scene gaan uitwerken.
- 2 groepjes hebben het ritme met schoolspullen voor in het openingslied geoefend en strak gemaakt
- 1 groepje heeft geoefend met tekst
- 1 groepje heeft decorspullen gemaakt en verzameld
Toen alle groepjes hun taak volbracht hadden, hebben we de hele openingsscene met zijn allen gespeeld.
Door de kinderen een duidelijke taak te geven met een duidelijk kader waarbinnen ze zelf veel kunnen bedenken en kunnen inbrengen, werkten ze heel gericht en was er ook echt resultaat aan het einde van de les!
Het blijft wel lastig dat ze tijdens de presentatie van hun werk weinig aandacht hebben voor wat de anderen gemaakt hebben omdat ze zo enthousiast zijn over hun eigen werk. Daarom moet ik ze een kijkopdracht meegeven, zodat ze gericht gaan kijken naar het werk van de anderen en even wat meer aandacht opbrengen.
Les 7 13 Mei Script doornemen en scene's uitwerken!
Vandaag heb ik de hele ochtend met de kinderen gewerkt, van 8.30 - 10.10 en van 10.45 tot 12.00. Die tijd hebben we ook hard nodig want er is nog veel te doen om de musical af te krijgen.
We zijn de dag begonnen met het doornemen van het script. Ieder kind kreeg een globaal script van het verhaal. Samen hebben we het doorgenomen en de kinderen konden tussendoor vragen stellen of voorstellen doen voor de invulling van de verschillende scene's. Dit werkte boven verwachting goed. De kinderen kregen spontaan heel veel goede ideeen die verwerkt kunnen worden in de musical.
Voor de pauze was Juf Leonie VOOR HET EERST erbij en dat was erg fijn. Niet alleen kon zij extra uitleg geven over hoe de dag van de musical er precies uit gaat zien, ook kon ik eens zien hoe zij met de kinderen omgaat. Erg leerzaam. Ze is heel consequent en ik merkte dat dat zorgde dat de kinderen veel rustiger werden. Ik had het nodig om dit even te zien, even zo'n eye-opener van: OHJA Consequent BLIJVEN!!!!
Na het doorwerken van het script hebben we het liedje 'Vlieg met me mee' geluisterd, die Noura heel graag wil zingen in de musical. Alle kinderen vonden dat de tekst van het lied erg goed bij de musical past en dat Noura het ook goed kan zingen. Dus, so it is....Vlieg met me mee komt in de musical!
Het was al bijna pauze, maar ik heb de kinderen toch alvast een opdracht meegegeven:
- 2 groepjes werken beiden een scene verder uit (met tekst, namen van de personages, vormgeving), die ze aan het einde van de dag mogen laten zien
- 1 groepje werkt aan decorstukken
- 1 groepje bedenkt alle kleding die door de verschillende personages in de musical gedraagd worden
Na de pauze hebben de kinderen in groepjes hun opdracht verder uitgewerkt.
Aan het einde van de dag hebben alle groepjes hun werk aan mekaar gepresenteerd.
Nu had ik wel kijkopdrachten meegegeven, toch bleven de kinderen erg druk. Ik merkte op dat dit kwam omdat 1 kind had geroepen dat het bijna tijd was en de hele klas daardoor in hun hoofd al meer bezig was met wat ze 's middags zouden gaan doen, dan met de les.
Hier moet ik voortaan rekening mee houden. Dan start ik om 11.45 een spel (stoelendans, moordenaartje, tekst uitbeelden) waar ze ook nog iets aan hebben voor de musical. En wat hun aandacht even weer verscherpt, ook een leuke afsluiter.
Dus....voortaan stopt het programma om 11.45 en dan doen we nog een leuk eindspel!
De leerlingen hebben vandaag erg goed gewerkt. Ze krijgen nu steeds meer de spanning van de musical, het schoolverlaten en de nieuwe school waar ze heen gaan. Ze willen er echt wat van maken. En dat zorgt dat ze het beste van zichzelf laten zien.
Dat is gewoonweg MOOI!!!!
6 jaar geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten