17 April Les 4 'Openingsscene'



Vandaag ben ik met de kinderen bezig geweest met de openingsscene van de musical.
Een aantal leerlingen (die de hoofdrol hebben) hebben wat teksten ingesproken op video en met de hele klas hebben we het openingslied geoefend.

Als opstart van de les heb ik Erzsi's klapspel gebruikt, dit werkte goed. De kinderen konden even hun energie kwijt, hun concentratie werd getriggerd en deze opening zorgde voor weinig 'gerommel'ruimte.

Vervolgens heb ik de kinderen de melodie en tekst van het openingslied aangeleerd.
In het lied zit een breakmoment waarin de kinderen een ritme maken met schoolspullen. Dit hebben we geoefend door eerst de kinderen met drumstokken ritmes te laten naspelen die ik maakte. Hierna mochtten de leerlingen in de flow zelf een ritme bedenken.
En uiteindelijk heb ik ze het ritme voor het lied aangeleerd, toen iedereen het ritme goed doorhad mochtten ze in kleine groepjes het ritme naspelen maar dan met schoolspullen. De ritmes werden per groepje aan de klas ter gehore gebracht en de kinderen kozen het best gearrangeerde ritme uit om te gebruiken in het lied.

We hebben het lied nog eens gezongen en we hebben de break ritmisch gespeeld zoals de kinderen het het leukst vonden.


Wat ging er goed deze les:

Ik heb alleen maar positieve dingen van de leerlingen benoemd en ze geenszins negatief benaderd. Ze waren duidelijk rustiger en probeerden zoveel mogelijk positieve dingen te doen.
De grote dominante passieveling van de klas was vandaag ziek en het was duidelijk merkbaar. Alle kinderen (zelfs die ik in vorige lessen passief vond) deden heel enthousiast mee. Blijkbaar heeft die leerling een erg uitnodigende uitwerking om passief te worden op de andere leerlingen.De vraag is nu: hoe zorg ik ervoor dat de andere leerlingen niet ook passief worden wanneer hij in de klas is?


Wat ging er niet zo goed deze les:

Weinig. Sommige dingen had ik beter kunnen voorbereiden, mijn papieren waren niet op orde waardoor ik af en toe even moest rommelen. Maar dit ving ik goed op door de kinderen snel een korte opdracht te geven. Dus wat dat betreft was het eigenlijk een heel goede les.

Deze week geen filmpje, want ik had mijn laptop tijdens de les nodig voor andere doeleinden....volgende week ga ik mijn best doen om alles weer te filmen ;)


Geen opmerkingen: