Mijn dag begint met hevige buikpijn...shit...ongesteld geworden. Andre en ik overleggen even over de telefoon wat we doen. Besluit:
Andre begint de dag met een nieuw lied aanleren in de drukke klas B2C en ik blijf nog even in bed rusten en zal me bezig gaan houden met de andere klas. Wel jammer opzich, want ik had ook graag Andre zijn les geobserveerd...maar goed, beter even rustig aan doen nu.
Als ik op school aankom verteld Andre me hoe zijn les gegaan is en ik hou nog een kort overleg met Jochem over wat ik vandaag ga doen met de kinderen.
Ik ga verder in TT1 met "Lean on me" van Bill Withers. Aangezien ik vorige week vrij weinig had verteld over Bill Withers doe ik dat nu. Ik laat ter verduidelijking van mijn verhaal wat stukjes van andere liedjes van Bill op youtube zien.
Dan gaan we verder met het liedje. Vorige week konden de kinderen de coupletten en refreinen niet goed uit mekaar houden. Daar ga ik nu wat aandacht aan besteden. Eerst loop ik het refrein een aantal keer tot ik hoor dat de kinderen het zelfstandig kunnen zingen. Dan loop ik de coupletten en bespreek kort de tekst van de coupletten met ze. Als ze ook dit goed kennen zingen we het stuk van het begin tot aan de bridge.
Ik hoor dat ze moeite hebben om op het juiste moment het refrein in te zetten en wijs hun op de moeilijkheid ervan en dat ze tijdens het zingen extra aandacht moeten besteden aan dit stukje. Eerst zingen we de overgang van het couplet en het refrein een keer samen en dan zingen ze het alleen. Ze zingen het perfect nu.
Ok, mijn tijd zit er bijna op, dus ik zing nog eenmaal het lied met de klas helemaal door tot aan de bridge. Volgende week ga ik ze die leren.
Mijn les ging heel goed. Ik merkte dat de kinderen weer stil werden toen ik achterover ging hangen in mijn stoel (super!). Verder hielp het om de kinderen aan te spreken met hun naam om hun aandacht bij het lied te houden.
In de nabespreking met Jochem kwam naar voren dat ik wat meer vaart in de les moet houden, door minder met de kinderen te overleggen of ze dingen uit te leggen, maar gewoon moet doen...speel en ze zingen wel! Als je dingen allemaal uitlegt, vinden ze het minder leuk en verslapt de aandacht.
Hij legde me ook uit dat ik af en toe door de klas moet lopen of aan de andere kant van de klas moet gaan staan (dan maar geen pianobegeleiding) omdat ik alleen maar de kinderen die vooraan zitten in de gaten kan houden vanachter de piano. Als ik wat meer ga lopen, krijgen alle kinderen de aandacht en zullen zij ook gemotiveerder en geconcentreerder zijn. Hij zegt: voor de kinderen is het ook prettig om jou eens op een andere plek te zien lesgeven...verandering van spijs doet eten!
Allemaal hele handige tips dus.
Volgende week zing ik met B2C nog eens "Let it be" en wil ik kijken of ik de schreeuwende zangers wat mooier kan laten zingen.
In TT1 gaan we verder met "Lean on me" en ga ik ze "Mamma Mia" (Nederlandse versie van de musical) leren.
XXX
6 jaar geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten