23 April "Juf Renske"

Het wordt een gewoonte dat Andre het zangblokje in klas B2C verzorgd en ik in TT1. Net als Andre heb ik in 'mijn' klas bepaalde liedjes lopen die nog verbeterd moeten worden.

Jochem heeft me alleen gelaten met de kids, zodat hij rapporten kan uitdelen in een andere klas maar ook zodat ik een keer in mijn eentje voor de klas kan staan.
We gaan verder met 'Lean on me', ik begin meteen met de bridge die ze nog niet kennen. Eerst gaan we met ze allen klappen, dan zing ik de bridge helemaal voor, vervolgens zing ik het samen met de kinderen en dan zingen de kinderen het nog eens alleen (met klappen!). Het klinkt hartstikke goed dus we zingen nu het hele lied een keer door, met pianobegeleiding. In de bridge is er geen begeleiding, klappen we alleen. Dit ging helemaal goed.

Om de vaart erin te houden ben ik meteen doorgegaan met 'Let it be'....deze kennen ze al helemaal. Ik liet weer de meisjes en de jongens de coupletjes apart zingen. Deze keer zongen ze errug zachtjes, ik denk omdat ze het idee hadden dat ze anders voor schut stonden voor de rest van de klas. Dus ik liet ze weer samen zingen en maakte een crescendo met ze door te zeggen: "Kom maar..kom maar...ik kan jullie niet horen...dat kan harder...en nog harder". Dit hielp. Toen ik ze weer verdeeld liet zingen zongen ze ook veel harder. (Trouwens...ik heb het ook geprobeerd met "Luider!", maar dat snapten ze niet. Bij "harder" gingen ze gewoon luider zingen, niet schreeuwen ofzo).

Omdat ik de kinderen in de toekomst meerstemmig "Lean on me" en "Let it be" wil leren zingen, wil ik ze eerst laten wennen aan het meerstemmig zingen m.b.v. een canon, nl "I like the flowers".
Dit lied kennen ze al. Om het op te rakelen laat ik de ene helft van de klas alleen 'Doe Waka' zingen, terwijl de andere helft (die riepen: die kennen we aaaall!!) de melodielijn zingt. Vervolgens zingen we het lied nog eens met z'n allen en klappen erbij. Ik deel de klas in 7 groepen...het aantal tafels waar de kinderen aan zitten....en ik laat ze om de beurt inzetten. Tijdens het zingen van de canon loop ik langs de tafels om te controleren of ze op de juiste plek in het lied zitten. Een beetje helpen en jahoor...een prachtig canon. Vervolgens laat ik de tafels om de beurt stil vallen, zodat er uit eindelijk 1 groepje overblijft die zingt...nouja...toen ze alleen overbleven werd het liedje wel echt heel zachtjes gezongen. Allemaal lachen natuurlijk!
Nou op dat moment komt Jochem terug en we zingen en klappen met z'n allen nog een paar keer 'I like the flowers' voor hem.

Wat een leuk zangblokje, de kinderen deden allemaal goed mee (na het maken van wat afspraken enzo) en hadden er ook veel lol in!

Hierna zijn we bezig gegaan met een speelstuk, waarbij ik de groep met gitaristen heb geholpen met het spelen van de akkoorden. Ook dit ging heel goed.

Ik ben ontzettend trots op die Kiddo's :)


Het Oosterlicht College heeft volgende week en die week daarop Voorjaarsvakantie. In de eerste les na de vakantie gaan Andre en ik in klas B2C bezig met een nieuw speelstuk!

Geen opmerkingen: