Vandaag gaan we verder met het speelstuk "Lean on me". Andre geeft een inleiding over wat we gaan doen;
een half uur individueel oefenen, dan een half uur samenspelen en vervolgens spelen voor een cijfer. De gitaristen-in-de-dop gaan met mij mee en Andre helpt de toetsenisten-in-de-dop met het instuderen van het stuk.
Het groepje gitaristen is zeer enthousiast om te spelen. Ik stem alle gitaren eerst en ze blijven heel rustig....ze weten sinds vorige week dat ze niet op de gitaren mogen rammen als er gestemd wordt.
Eerst laat ik ze even alleen met het instrument...ieder mag even kloten (hoeven ze dat niet tussendoor nog es te doen). Dan vraag ik of ze allemaal het C-akkoord willen spelen en controleer of dit goed gaat. Zo werken we de drie akkoorden door.
En dan spelen we het hele stuk weer eens door waarbij ik de maat tik met mijn voet. Dit spelen gaat heel goed.
De kinderen vertellen me dat het ze lastig lijkt om alleen, als enige gitarist, samen te spelen met twee toetsenisten. Ze vragen: hoe hou ik het tempo vast, hoe moet ik tellen als ik ook gitaar speel. Ik leg uit dat ze mee kunnen tellen door met hun voet op de grond te tikken, net zoals ik dat doe. Ze moeten dan wel eerst aftellen....1,2,3,4 en rats!
Niet alle kinderen lukt het om te tikken met hun voet, dit te verbinden aan de maatsoort en ook nog eens gitaar te spelen. Ik geef dus meerdere opties; hardop meetellen, in je hoofd meetellen, de maat simpelweg aanvoelen. We oefenen dit met z'n allen. Ik tel niet meer mee; 1 van de gitaristen telt af en iedereen houdt de maat bij met zijn voet, in gedachten of door mee te tellen hardop. Wonderbaarlijk genoeg blijven ze in tempo en spelen ze allemaal tegelijk!
Dan oefen ik het individueel met ze. Om de beurt spelen ze een regel van het lied, degene die steeds de eerste regel speelt telt ook af en verder moet iedereen starten met zijn regel in de flow van het nummer (zelf meetellen dus, de andere gitaristen mogen niks doen). Het gaat uitstekend. De concentratie is goed doordat ze op moeten letten waar we zijn in het nummer en waar ze moeten beginnen en eindigen.
De kinderen denken nu zelf dat ze klaar zijn om samen te spelen met de toetsenisten. Te gek, dat zelfvertrouwen!
Ik inventariseer hoever Andre is met de toetsenisten. Het blijkt nog moeizaam te gaan. De toetsenisten zijn nog niet klaar om samen te spelen en Andre is bang dat de kinderen vandaag nog niet zover zijn dat ze het stuk al voor een cijfer kunnen spelen. Ik geef Andre nog even de tijd en ga met de gitaristen het niveau wat verhogen door ze twee keer in de maat een akkoord te laten spelen (waardoor ze sneller van akkoord moeten wisselen). Op een gegeven moment komt Andre weer binnen en zegt dat hij met zijn allen wil spelen. De helft van de toetsenisten (aleen die met melodie 1 of alleen die met melodie 2) speelt onder leiding van Andre met de gitaristen mee.
De gitaristjes brengen het er goed van af. Maar de toetsenisten wat minder, ze hebben moeite met de maat tellen e.d.....ik laat Andre zijn gang gaan. Na een tijdje merken we dat de kinderen behoefte hebben om even iets anders te doen, te lang studeren is ook niet goed...Jochem gaat een lied met ze zingen. En dan hop is de les alweer voorbij.
De meiden uit mijn gitaargroep komen nog vragen of ze in de pauze in het muzieklokaal verder mogen oefenen met gitaarspelen!! Wat een eer voor je werk dat enhtousiasme! Echt :)
Volgende week dus maar spelen voor een cijfer.
Ik heb met Jochem afgesproken dat ik volgende week de inleiding doe en de leiding neem over de manier van werken van de toetsenisten. De gitaristen hebben van mij al geleerd hoe ze zonder mij moeten studeren dus dit moet goed gaan (af en toe even komen kijken hoe het gaat).
Ik ga een plan maken over hoe ik de les wil gaan aanpakken zodat de kinderen volgende week zekerheid hebben dat ze het goed doen en een goed cijfer kunnen halen. We gaan eens goed met z'n allen naar de partituren kijken, we luisteren eens hoe alles samen zal gaan klinken uiteindelijk en we gaan oefenen met maattellen (zoals ik ook bij de gitaristen deed). Het plan stuur ik op naar Andre en Jochem zodat zij ook goed op de hoogte zijn.
Volgende week hebben we ook een interview met de schoolleiding. Spannend!
Kussies Renske
6 jaar geleden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten