REVIUS: TWEEDE LESWEEK

Horen, zien en doen!

Deze week heb ik veel meegekeken met de lessen van Hans Belderbos. Niet alleen omdat ik de focus wou leggen op de bovenbouwlessen, maar ook omdat ik nog niet echt structuur heb gevonden in de planning en ik graag wil zien wat Hans de aankomende periode van zijn leerlingen verwacht. Hans heeft namelijk weinig tijd om mij op de hoogte te stellen van wat zijn plannen zijn met de klassen. Tot frustrerends toe, maar daar later meer over.


MAANDAG

Op deze dag heb ik vooral meegekeken. Er staan alleen maar onderbouwklassen op het programma. Hans heeft voor deze week voor de 3e klassen het nummer 'What if god was one of us' op het programma staan, als speelstuk. Het is erg interessant om te zien hoe hij zo'n speelstuk aanpakt. Volgende week ga ik zelf een speelstuk doen in de 3e klas, dus AANTEKENINGEN MAKEN!
In de 2Havo klas heb ik het lied 'Hit the road, jack!' aangeleerd. Met een battle tussen de jongens en de meiden. Dit verliep vlekkeloos en ze vonden het erg leuk.
Ok, ik heb geen grip op wat Hans wil bereiken met de onderbouw in deze periode. En omdat hij weinig tijd heeft, ik vragen genoeg heb, is het er ook niet van gekomen om het hierover te hebben.


DINSDAG

De dag begint met een VWO5-klas, waarmee ik een start maak met de Renaissance. Eerst wat gedoe, omdat ik een PowerPoint-presentatie gemaakt had en het muzieklokaal geen Smartboard heeft. Maar het is me gelukt om zelfstandig een lokaal met Smartboard te regelen en dit ook nog (alle kabels zijn weggewerkt achter de muren) aan te sluiten op mijn laptop. Gelukkig was ik op tijd aanwezig, dus er ging geen lestijd vanaf.
De VWO5 leerlingen zijn erg slim. Ze stelden lastige vragen waar ik niet altijd direct een antwoord op had. Dus: "zoek dat zelf maar op en vertel er volgende week iets over" kwam erg te pas.
Hans vond mijn introductieles Renaissance erg goed. Volgende week ga ik voor de eerste keer zien hoe hij muziekgeschiedenis geeft in deze klas.

Op deze dag heb ik ook nog twee brugklassen 'Hit the road, Jack!' aangeleerd. Dit ging hartstikke goed. Maar het zou handiger zijn als de leerlingen OF om de piano heen komen staan, OF dat ik de melodiepartij tegelijk met de akkoorden leer spelen. Want ze konden mijn zang af en toe niet duidelijk horen. Het instuderen van het couplet duurde daardoor redelijk lang. Toch, 30 leerlingen om een piano heen, wordt ook wel lastig.....dus instuderen die hap!


WOENSDAG

Vandaag kwam ik erachter dat Hans echt altijd maar wat uit zijn mouw schud, er is geen pijl op te trekken! En dat is een beetje vervelend. We hadden namelijk afgesproken dat hij een introductieles 'Modern Klassiek' zou doen, maar dat deed ie niet....hij ging een solfege oefening doen en vervolgens mochten ze in bandjes spelen. Had ik me helemaal voorbereid om eens zijn muziekgeschiedenisles bij te wonen, pakte het toch heel anders uit.
Heel knap hoor, dat ie alles zo uit de mouw kan schudden....maar ik voel me een beetje buitengesloten nu.

Goed, bij VWO 5 eigenlijk hetzelfde verhaal. Dacht ik dat ze een koorles hadden (ik wou verder gaan met 'Nkosi sikelili Africa'), hadden ze een bandjesles. Potverdikkie!

Nou, bij Vwo4 wel verder gegaan met Nkosi Sikelili, deze groep is erg lastig. Is deze week ook veel besproken bij de rapportvergaderingen waar ik bij was. Ze zijn gewoon heel druk en respectloos. Dat merkte ik ook wel. Maar toen de trommels uit de kast werden gehaald, deed iedereen weer vrolijk mee.
Ik kreeg achteraf wel van een leerling een sarcastische opmerking: doen we volgende week 'ik heb een tuintje in mijn hart, maar alleen voor jou'. Nouja, niet op gereageerd. Lekker Boeiend!

Opluchting, want het laatste uur was een brugklas die altijd enorm enthousiast is en nu ook weer. Keileuk 'Hit the road, Jack' gezongen.


Wat nu?

Ik zag het even niet meer zitten. Wist niet wat ik met Hans aan moest en zijn weinige tijd en zijn impulsiviteit. Maarrrrrrrrrrrrrr, ik heb gemerkt dat die COL-groep niet voor niks is. Ik heb mijn problemen voorgelegd. Nu hebben we samen een lijstje gemaakt van dingen die ik MOET zeggen tegen Hans.
BV:
ik wil een planning van ieder leerjaar (wat wil je dat ze kunnen aan het eind van deze periode)

We hadden de afspraak gemaakt dat ik Hans dit weekend zou bellen met mijn vragen en gezegden. Dit heb ik gedaan en warempel! Ik heb maandagmiddag een afspraak met Hans waarin we samen een planning gaan maken en waarin we zorgen dat ik meer structuur en duidelijkheid krijg om les te kunnen geven. JEEJ! (want dat fulltime lesgeven mag er nu toch wel eens ECHT van komen).

Ook heb ik met Tet over mijn perikelen gepraat en ze gaf me de tip: 'niet proberen zijn lessen over te nemen, maar je eigen ding doen....dan kan hij jou niet verbeteren want hij weet niet waar het overgaat'. JEEJ! Kijk, dat soort dingen heb ik dus gewoon nodig he!


DUS....

Maandag een date met Hans.
Ik heb een speelstuk voorbereid voor de derde klassen (Save Tonight van Eagle Eye Cherry).
Ik heb een koorstuk voorbereid voor de bovenbouw (Wonderful World).
En ik heb een solfege-opdracht voorbereid voor de bovenbouw.
Allemaal op mijn eigen manier, BAM!


XXX

Geen opmerkingen: