COL-BIJEENKOMSTEN

In deze stage-periode heb ik regelmatig met Joshua en Kiki een colgroep-bijeenkomst gehouden om het samen over eventuele problemen te hebben van de bovenbouwstage. Hier lees je de verslagen ervan. Deze week hebben we nog 1 laatste bijeenkomst op vrijdag.


20/11/09

We bespreken het probleem van Renske. Dit probleem gaat niet over het lesgeven maar over haar stagementor.

De stagementor van Renske heeft geen duidelijke planning voor de klassen waar zij ook les in moet geven. Ze weet daardoor niet wat er van haar verwacht wordt en wat ze met de klassen moet doen. Daardoor heeft ze alleen in de bovenbouw volle lessen kunnen geven. Ze heeft geprobeerd dit te bespreken met haar stagementor maar deze heeft geen tijd.

Ze heeft afgesproken met haar stagementor dat ze hem dit weekend belt om dingen te bespreken.

Samen hebben we een lijstje gemaakt van vragen die belangrijk zijn voor Renske om haar stagementor te stellen:

- waar gaat deze periode over? (per klas)

- wat moeten de leerlingen kunnen na deze periode? (kan dat op papier gezet worden?)

- wat moeten de leerlingen kunnen op de verschillende instrumenten als ze in een band spelen, wat voor niveau wordt er verwacht?

- Renske wil graag alleen (individueel) de bandjes begeleiden, is dit mogelijk en wilt u mij daarbij observeren en aantekeningen maken. Tips op papier zetten.





04/12/09

Reactie van Renske op haar probleem van vorige week:
Oplossing die we hadden bedacht heeft heel goed gewerkt. Het probleem is opgelost. Ze heeft nu een hele leuke week gehad op stage.


Tijdgebrek is een probleem voor ons alle drie. Doordat we heel veel les geven hebben we eigenlijk geen tijd om goed te reflecteren en na te denken over de volgende les.
Helaas is dit een probleem wat nu niet opgelost kan worden.

Voor ons alledrie was het lastig om de schakeling te maken tussen de vorige 'basisschool musicalstage' en deze 'bovenbouwstage'. Kiki vond het moeilijk om haar grenzen aan te geven bij de leerlingen. Inmiddels zijn deze weer duidelijk en gaat het veel beter.

Er waren geen grote problemen die we besproken hebben maar we hebben heerlijk alle irritaties enz. van ons af gepraat. Het was juist ook heel lekker om te vertellen wat je hebt meegemaakt.

We hebben best wel lang gepraat over houding voor de klas en over wat leerlingen kunnen doen om je echt te irriteren. Hoe je daar vervolgens mee om gaat.



11/12/2009

Vandaag had niemand eigenlijk iets heel belangrijks te melden, geen probleem of issue. We hebben lekker gekletst. Onze ervaringen en lesideeen uitgewisseld. Het is gewoon heel fijn om even met klasgenoten die 'in het zelfde schuitje' zitten te praten, die begrijpen je heel snel en stellen de juiste vragen. Ook is het leuk om te horen hoe het eraan toegaat op hun school. Bij Joshua werken ze bijvoorbeeld met een methode in de onderbouw, we hebben het gehad over de voor- en nadelen hiervan.
Bij Kiki haar klas, heeft de leraar een eigen hokje aan het lokaal vast...hij gaat daar zitten als Kiki lesgeeft. Zo is hij erbij, maar is Kiki voor de leerlingen wel echt de juf. Dat lijkt me heel fijn.
Nouja, zo kletsen we dan wat af. ;)

Geen opmerkingen: