En nu voor het echie!! SOLLICITEREN

Op 24 augustus ben ik aangenomen als muziekdocent op het Revius Lyceum in Wijk bij Duurstede voor 10 lesuren op dinsdag en woensdag! Nu zal je denken....al in het vierde jaar een echte baan?!? Ja, het kan dus :)!

In het vierde jaar van de opleiding Docent Muziek, doe je een eindstage. Ik heb ervoor gekozen om te solliciteren op een echte baan, als stageplek, omdat ik het idee heb dat ik daar op dit moment het meeste in kan leren.
Al eerder liep ik stage op andere scholen voor voortgezet onderwijs; Huizermaat in Huizen, Oosterlicht in Vianen en het Revius in Doorn. Alledrie prima plekken om ervaring op te doen, alleen je wordt als stagaire ook echt behandeld als stagaire...door de leerlingen en vooral door de medewerkers van de school. Zij ontzien je van een heleboel dingen, zodra ze weten dat je stage loopt. Nu merk ik pas echt welke verantwoordelijkheid je hebt als docent in het VO.

Mijn sollicitatiegesprek
Heel spannend.
Ter voorbereiding heb ik eens goed de site van het Revius bekeken en de schoolgids gelezen. Ook heb ik voor mezelf een aantal vragen opgeschreven, die voor mij belangrijk zouden kunnen zijn, bijvoorbeeld; welke klassen (vmbo, havo, vwo?) ga ik doceren en welke methode wordt er gebruikt?

Het eerste sollicitatiegesprek was met de adjunctdirecteur en de teamleider van het team waar ik onder zou komen te vallen. Allereerst viel mij op hoe informeel deze belangrijke mensen gekleed waren en spraken. M.a.w. het was een heel ongeforceerd tafereel. Dat zorgde dat er al veel spanning van mij afviel.
Het was te merken dat beide personen er prijs op stelden dat ik mij had ingelezen over de school. Natuurlijk stelden ze mij hier geen directe vragen over, maar uit mijn antwoorden uit andere vragen bleek dat ik niet vreemd was met de ideeen van de school. Pluspunt dus.
Vragen die gesteld werden in het gesprek waren:
- wat is je leukste ervaring tot nu toe als docent?
- waarom wil je docent worden?
- hoe zorg je dat een klas stil wordt tijdens een speelstuk?
Allemaal vragen die ik niet had voorbereid, maar ik kan zeggen dat de hoofdvaklessen van de afgelopen jaren ervoor gezorgd hebben dat mijn antwoorden er zo uit kwamen rollen.

Een andere vraag bij het gesprek was of ik bereid zou zijn om een eersteklas het vak 'podium- en mediakunsten' te geven. Het doel van dit vak is om eerstejaars van BBL te leren presenteren, dat zij zich bewust worden van de manier waarop ze overkomen naar de buitenwereld. Vanwege mijn achtergrond op het gebied van podium en media, had de commissie het idee dat het doceren van dit vak een geschikte taak voor mij zou zijn.
En natuurlijk zei ik vol enthousiasme: JA, IK WIL!
Waarop zij zeiden: mooi, dan ben je door naar de volgende ronde!

De volgende ronde hield in: een gesprek met de directeur en de andere muziekdocent, Yvette van den Berg.
Met Yvette was er meteen een klik, dat heb je met sommige mensen. Het leuke was dat ze me vertelde dat ze ook op het Revius Lyceum in Doorn had stage gelopen bij Hans Belderbos en dat ze bezig was met de deeltijdopleiding voor Docent Muziek bij ons aan de HKU!! (Yvette is al afgestuurd als muziekwetenschapper en heeft dus al onderwijsbevoegdheid, maar omdat ze zich graag blijft ontwikkelen doet ze nu de deeltijdopleiding). Eigenlijk kwamen we al snel in een gesprek over vakinhoudelijke onderwerpen, die voor de directeur niet zo goed te volgen waren. Maar wel relevant voor de samenwerking tussen Yvette en mij.
Toch had de directeur ook nog een aantal leuke vragen voor me:
- hoe ziet een les van jou eruit, van begin tot eind?
- je bent nog niet afgestudeerd, ben je bereid om lessen van andere docenten bij te wonen om jezelf te kunnen blijven ontwikkelen?

Eigenlijk wist ik al tijdens het gesprek: dit wordt 'm! Af te lezen aan de lachende gezichten van beide partijen en de interesse die ze toonden. Toch werd ik ineens behoorlijk zenuwachtig toen ik de kamer uit moest, zodat ze konden overleggen.
Na 5 minuten kwam de directeur naar me toe: "Gefeliciteerd!"

Geen opmerkingen: