Mijn eerste lesweken

Dat bloggen in mijn stage's is me de afgelopen jaren goed bevallen! Niet alleen kan ik lekker mijn ei kwijt, ook kan ik later nog eens terugkijken op mijn ontwikkelingen.
Dus ook nu ik een baantje heb in het vierde jaar, ga ik hier vrolijk mee door.

Opvallend voor de eerste lesweken van een nieuw schooljaar is dat je nog maar weinig toekomt aan echt lesgeven. Daar hoor je ook vrijwel alle leraren over in de lerarenkamer. Eigenlijk ben je in de eerste lessen vooral bezig met de voor jou in de klas geldende regels duidelijk te maken aan de leerlingen. En ik kan je zeggen dat dat behoorlijk energie-vretend is! Je wilt natuurlijk het liefste muziek maken met ze, maar dat kan alleen onder bepaalde omstandigheden en dus zullen die eerst duidelijk moeten zijn.

In het begin proberen de leerlingen je dan ook enorm uit. In mijn klassen gebeurde dat in de volgende vormen:
- dwars door de docent heen praten
- door andere leerlingen heenpraten
- uitdagende vragen stellen
- omgekeerd op de stoel zitten
- niet willen staan tijdens het zingen
- alle geluidjes op de keyboards zo hard mogelijk afspelen
In de allereerste lessen heb ik de leerlingen meteen overspoeld met alle regels die in mijn leslokaal gelden. En ze vervolgens uitgelegd wat de consequenties zijn als je je niet aan de regels houdt:
- meer dan 3x je naam noemen, betekent een 1e waarschuwing
- hou je je nog niet aan de regels, ga je met een opdracht de gang op
- als je de klas weer in komt en je kan je nog niet aan de regels houden, dan ga je een rode kaart halen.

Een rode kaart houdt in dat de leerling in een apart lokaal de les moet uitzitten met strafwerk. Daarnaast mag ik als docent de leerling nog extra strafwerk met nablijven geven. Als een leerling 4 rode kaarten haalt in een periode, leid dit tot schorsing.

In de eerste lesweek waren alle leerlingen nog redelijk terughoudend, ze waren me letterlijk aan het bekijken en vergaarden zoveel mogelijk informatie over mij als persoon. Dit was dan ook een gezellige lesweek.

In de tweede lesweek hadden ze genoeg informatie om me uit te gaan proberen, dus alle regels werden doorbroken. Drie leerlingen heb ik een rode kaart moeten geven. Na het geven van de rode kaart werd het direct rustig in de klas, dus het effect was duidelijk te merken. Nu ben ik erg benieuwd naar volgende week. Of ze zich nu wel aan de regels kunnen houden en we vooral bezig kunnen zijn met muziek maken.

Geen opmerkingen: